
Att driva en musikaffär är svårare än vad folk tror. Trots att många handlar på internet och att musikskapandet i sig har blivit mer digitalt så finns det oftast en eller flera musikaffärer på de flesta orter. Många kedjor har gått i konkurs, men det finns även de som startade ny butik med temat musik.
En sak som är särskilt viktig för att butiken ska kännas trivsam både för kunder och personal är att lokalen är fräsch, välstädad och välorganiserad. I följande text kan du läsa mer om hur du kan gå tillväga för att skapa en musikaffär som är trivsam för både kunder och personal.
Generösa ytor
Till att börja med är det viktigt att det finns bra ytor i en musikaffär. Det är särskilt viktigt att det inte känns trångt vid instrumenten för att kunderna ska vilja prova spela dem. Det är viktigt att kunderna har möjlighet att provspela instrumenten eftersom det ökat chanserna för försäljning. Därför ska du prioritera att det organisera bland instrumenten och hänga fram några fåtal för att skapa bättre ytor för kunderna att röra sig på. Ta tillvara på den yta som finns och försök göra ert bästa för att hålla ordning bland varorna och inredningen genom att organisera och förvara. På så sätt blir det enklare att hålla ordning i musikaffären.
Städa i personalutrymmen
För att personalen ska trivas är det viktigt att personalutrymmen och kontoren är välstädade. Ett välorganiserat och städat kontor ger bättre förutsättningar för att ni ska kunna ta tag i era arbetsuppgifter då en stökig miljö ofta är en bidragande faktor till stress. Därför ska ni lägga in tid i ert schema att städa i de personalutrymmen som finns såsom fikarum, mötesrum och kontor. Om ni inte har tid för det kan det vara en bra idé att anlita någon som exempelvis kommer och städar kontoren åt er. Du kan till exempel kolla in https://www.hemfrid.se/kontorsstadning som erbjuder kontorsstädning. Fördelen med att överlåta kontorsstädningen är att ni får mer tid för driften av butiken och att städningen blir genomförd av proffs.
Städning i butiken
Sist men inte minst är det viktigt att butiken är städad för att både kunder och personal ska trivas. Ha det gärna på ert schema att ni städar olika områden i butiken utspritt över veckan. På så sätt behöver ni inte ta allt på samma gång vilket kan skapa stress. De flesta butiker väljer att ta städningen innan butiken öppnar eftersom kunderna är första prioritet när butiken väl är öppen. Men är det lugnare under dagen går det också att städa då. Det viktigaste är att ni ser till att ha ett löpande schema på städningen och ser till att städa när möjlighet finns. Det skapar en mer trivsam miljö i butiken.